Na zonneschijn komt regen - Reisverslag uit Bazel, Zwitserland van Sarah Montsma - WaarBenJij.nu Na zonneschijn komt regen - Reisverslag uit Bazel, Zwitserland van Sarah Montsma - WaarBenJij.nu

Na zonneschijn komt regen

Blijf op de hoogte en volg Sarah

25 Augustus 2012 | Zwitserland, Bazel

Vanaf Basel hebben we oostwaards de Rijn gevolgd.

Uit het reisboek van Nico:
Na vrij lang in Basel te hebben vertoefd, is het al vrij laat als we nog best ver moeten tot de volgende camping op de kaart. Om ineenstorting te voorkomen verlaten we de route op zoek naar een supermarkt in het centrum van Bad Sackingen, om ons van enige versnaperingen te voorzien. Op het moment dat we deze zoektocht dreigen op te geven, komen we warempel toch in een zeg maar pitoresk 'efteling' stadscentrum uit, waar ook de originele route langs blijkt te lopen. Het wordt een maaltijd op het terras van een italiaans restaurant. Het smaakt uitstekend!
Bijkomend entertainment betreft de man die achter zijn auto aanrent, die hij vergeten heeft op de handrem te zetten. Gelukkig staat een bankje een serieus ongeval in de weg.
De voorzienigheid heeft nog meer verrassingen voor ons in petto, wanneer we in de veronderstelling dat de eerste camping nog 30 km verderop ligt, langs een improvisatie camping fietsen. Snel tracht ik de zonsondergang boven de Rijn vast te leggen. 2 Grappige Duitse meisjes bieden ons worst van de bbq aan. Zij fietsen zonder tent op fietsen met een mandje voorop. Gelukkig voor hen bevindt zich een heuse indianen tipi op het terrein. Minder gelukkig voor hen is dat 1 van hen door een geheimzinnig insect in haar voet is gestoken en een soort olifantspoot heeft ontwikkeld. Die liefdevol door de ander met anti-biotica injecties wordt verzorgd.

Qua route zijn we een beetje ons eigen gang gegaan, hebben het routeboekje even losgelaten (altijd goed). We kregen namelijk een tip van een veel-fietsende-voorbijganger, die geven graag tips hebben we gemerkt, maar deze tip leek ons handig. De Duitse kant van de Rijn zou beter befietsbaar zijn inclusief mooi landschap. Bovendien konden we dan doorfietsen naar Schaffhousen, met de watervallen van Schaffhousen! Keileuk om daar bij aan te komen na 80 km fietsen! Nico is daar al vaker geweest; vroeger (nostalgisch!) en tijdens het touren met bands. Sarah was daar nog niet geweest, dus toen Nico een tekening maakte kon Sarah het toeristische bootje in, naar een uitkijk vlak boven de watervallen. Leuk!

Het weer is inmiddels omgeslagen hier. We hebben 3 nachten onweer met heel veel regen gehad. De tent houdt zich goed, maar toch is er elke dag veel nat, onze was hangt aan de fietsen, de handboeken drogen niet meer echt, de tent droogt niet 's ochtends... Niet erg, wij (nico) hebben een oplossing: als we pauzeren voor de nodige calorieen wordt alles uitgestalt! De tent wordt opnieuw uitgehangen, de was uitgespreid, natte zakjes en plasticjes voor onder de tent uitgeschud. Een echte uitdragerij, op het strandje langs de Rijn, een voetbalveldje , op t bankje langs t fietspad. Werkt altijd, als de zon schijnt. Dat scheelt daarna weer een paar kilo :-)

Naast fietsers met tips ontmoeten we veel vooral leuke mensen. Ouders van fietsende kinderen spreken ons graag aan om te vragen hoe en waar en natuurlijk te vertellen over hun kinderen, die dan naar Parijs, Compostella of Wenen fietsen (ook leuk). Ook op de camping veel vrolijke mensen, Jos en Marjolein hebben het eerste deel naar Basel ook gefietst, iets sneller dan wij. Luc en Corné uit België fietsen ook naar Rome maar hebben last van een knieblessure. Ilse en Marjan hebben al eens een deel naar Rome gedaan en doen nu een ander deel. Ieder heeft zo zijn eigen verhaal en ervaring, en het is heel fijn en gezellig en leerzaam en herkenbaar om die uit te wisselen.

We zijn in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland geweest. We zijn vandaag in Oostenrijk gekomen, gaan nog door Liechtenstein.
Morgen beginnen de eerste echte klimmen. En als het goed gaat maandag of dinsdag de Splugenpas! Deze is 2100 meter hoog. We moeten dan ongeveer 40km klimmen, dit is natuurlijk in verschillende gradaties spannend! Sarah is een beetje zenuwachtig. Nico vooral enthousiast, hij vindt het wel leuk.
Gelukkig trekt het weer een beetje aan.

• 25 Augustus 2012 - 21:07

Maartje:

Wat leuk om jullie reisavonturen te lezen zeg, ik zou zo weer op de fiets stappen...
    Wij waren in Denemarken en kwamen daar mensen tegen die de Berlijn- Kopenhagenroute fietsten, ook een route om te onthouden:-)
    Regen na die hitte, misschien ook wel lekker, een beetje verfrissing, vervelende bijkomstigheid dat je dan alles nat moet inpakken.
    Hoe bevalt de spork trouwens?

Heel veel succes met het klimmen trouwens, ruuustig naar boven, verstand op 0.
    Goede reis en tot horens!
    Liefs Maartje

• 25 Augustus 2012 - 22:00

Geertje:

gelukkig, fietsen is (nog steeds) fijn.
    en wat heerlijk om weer een nieuw reisverslag en nieuwe foto's te zien.
    en wat leuk om ook JOUW tekening te zien, saar; het doet me natuurlijk denken aan je kindertekeningen, regelmatig in de trein gemaakt, en ook aan die van pablo en michiel, en aan je vakantieschriften van vroeger. enig dat jij ook weer tekent.

ik hang regelmatig boven de atlas, nu boven de kaart van zwitserland, zag tussen bazel en schaffhausen aan de duitse kant sackingen liggen. en toen gingen jullie natuurlijk aan de zwitserlandkant langs het bodenmeer, en dan nu over de grens en voor de rijn in oostenrijk?
    en volgens mijn liniaaltje zitten jullie voorbij een derde deel en bijna bij de helft van jullie fietstocht.

en wat een geluk dat er overdag nog genoeg zon over is, niet alleen voor het drogen, vooral ook voor tijdens het fietsen.
    dag lieverds, kijk ook tijdens het klimmen eens achterom: fijn he, fietsen...en wat kunnen we dat goed...

• 25 Augustus 2012 - 22:22

Geertje:

leuk rokje onder je tekening

• 26 Augustus 2012 - 17:49

Mieke De Vries:

Dag Saar en Nico,
    Ik geniet van jullie reisverslag en vind jullie echt kanjers. Hoe is het met jullie achterwerken? daar zit waarschijnlijk al eelt op..
    Veel succes in de bergen en gewoon op eigen tempo doorfietsen dan kom je er vanzelf..
    Groet, Mieke

• 29 Augustus 2012 - 13:39

Marjolein:

Hallo Sarah en Nico,

Wat geweldig leuk om te lezen! Wij zijn inmiddels alweer terug in Nederland en zijn heel nieuwsgierig naar hoe de route verder gaat,...zo kunnen we het voor ons zien.
    Oja, en Sarah, ik was ook bestwel zenuwachtig voor de klimmen in de Vogezen en Ardennen,...gewoon stoppen als je adem te kort hebt, de tijd nemen om op adem te komen en dan pas weer verder gaan! Helpt heel goed!
    Heel veel plezier verder en geniet van de geweldige uitzichten en de afdaling!

Heel veel groeten van Marjolein!