De Po-dip en de regen - Reisverslag uit Modena, Italië van Sarah Montsma - WaarBenJij.nu De Po-dip en de regen - Reisverslag uit Modena, Italië van Sarah Montsma - WaarBenJij.nu

De Po-dip en de regen

Blijf op de hoogte en volg Sarah

03 September 2012 | Italië, Modena

Na hoogtepunten komen dieptepunten zeg maar. Maar ook weer niet zo erg natuurlijk.

Na de Splugenpas kwam de Po-vlakte. Die is plat en best saai, en het regent dus best veel.

Na de Splugenpas sliepen we in Campodolcino, toen fietsten we langs het Comomeer naar Colico (en was het heerlijk weer). Toen hadden we na een ochtend regen t gezien aan het Comomeer (niks in de zon liggen) en fietsten we in de regen naar Lecco. Prachtige route, heel leuk pontje van Varenna naar Bellagio, waar het net even droog was zodat we dit rijkeluis-stadje konden bekijken. In Lecco kwamen we na 2 enorm lange tunnels (daarin is het dan wel droog), na een pizza, rond half 9 aan op de camping. Donker en regen. Gelukkig konden we onze tent opzetten onder het afdakje op het terras. Prima!
Het is dan een ochtend droog en wij fietsten langs de Adda, een route langs het sluizen en kanalen ontwerp van Leonardo da Vinci, weer prachtig!
In de middag gaat t regenen en t houdt niet meer op. Wij proberen Cremona te bereiken maar om half 9 is het donker en stortregent t!
Sarah durft eigenlijk niet meer over de wegen met auto's te rijden, dus de handdoek wordt in de ring gegooid. Via een café wordt er een hotel gezocht, en gevonden. Nog 2 km door de regen en we zijn er. De sokken worden uitgewrongen en alle regenkleding door de ontbijtzaal gedrapeerd. Wij zijn droog.

Nico wordt wat depressief, geen zon, een hotel, pffff, anders dan we ons hadden voorgesteld in Italië. Gaan we dan maar met de trein naar Florence? Hoe is het weer daar? Ook regen tot donderdag. Dan maar weer fietsen. Hup!
Een ongelofelijk stomme route naar Cremona. Fietspaden die elke 100 meter weer stoppen, fietspaden die stoppen bij de rotonde zodat je over de vangrail moet klimmen (met je fiets), en nog veel meer. Sarah een beetje depressief.

Dan is daar Cremona, met een half uur zon op het Domplein tijdens een broodje en met een appartement bij vioolbouwer Heyligers (verre familie?), hij heeft iig ooit de viool van de opa van Nico gebouwd en kan zich dit ook nog herinneren. Een warm ontvangst en een prachtige plek om even te relaxen. Wij zijn blij. En laten de Po even de Po.
Wij kunnen ook nog een nacht blijven. Jippie!
De volgende ochtend schijnt de zon...!
Alle spullen op de fiets! Gaan! Rond half 12 vertrek. Geen camping te vinden dus we moeten knallen naar een b&b (70 km) of een hostel (100km). Het wordt het hostel. 8 uur 's avonds na heerlijke fietsdag: hostel vol....
Dan naar Modena. In het donker maar zonder regen, Sarah voorop want die heeft t grootste voorlicht over de grote weg (natuurlijk geen snelweg) op naar de camping in Modena. Half 11, na hulp van een vriendelijke agent, komen we aan. Gelukkig zijn ze nog open, is het droog, zetten wij de tent op en na een broodje het bed in. 140 km gefietst!

En nu regen.... En de voorspelling is nog tot en met woensdag. Dat zijn drie dagen Apennijnen met regen. Dat is heel Toscane met regen... Nee toch!
Nou wij kijken het nog even aan, ms dan toch een museum?

• 03 September 2012 - 17:54

Geertje:

Lieve harde getrainde fietsers, wat maken jullie wat mee! wat maken jullie wat mee...
    Ik hoor wel veel over regen, maar niks over klimmen, dat kan ook niet als je 140 km. maakt, en langs kanalen fietst. Ik ga straks even op Google maps kijken om jullie te lokaliseren, want geen goeie atlas bij de hand.

Ik zit tot dinsdag 3/09 bij Mieke en Renze, Nikita zorgt voor Blixem, vanaf zaterdag.
    Mieke en ik hebben zondag een rondje om het Leekstermeer gefietst. Vandaag heel mooi weer, zo'n mooie najaarsdag.Ja, af en toe is het verschil schrijnend, ik besef het.

Ik heb vreselijk te doen met ''fietsers in de regen'', speciaal met jullie twee.
    Ook is het natuurlijk helemaal te gek om een vioolbouwer met dezelfde naam tegen te komen, jullie wisten dus zijn adres!!
    Mooie foto van jullie twee, ook met regencapuchon, maar de ''droge'' foto van Saar lijkt me comfortabeler
    Hebben jullie de tijd en de zin om het goede weer af te wachten met de musea, of ben je TE graag op de fiets=fietsverslaafd.

Dikke kus, sterkte met de afweging, EN LANGE DAGEN MOOI WEER gewenst, liefs, Geertje

• 03 September 2012 - 22:55

Gemma:

Toch niet per ongeluk in de Ardennen terecht gekomen he?

In Italie hoort het niet te regenen vind ik!!

Nou maak het af jullie plan, dat gaat zeker lukken en anders denken jullie maar aan Hans die nu met een mitella en wonden loopt na het vallen, jawel, met z'n racefiets.
    Goeie reis naar het mooie weer.
    Liefs, Gemma

• 04 September 2012 - 11:43

Corry Utrecht:

Ik kijk wel geregeld want ik vind het erg spannend. Ik wil graag weten hoe het zit met lekke banden enz. hebben jullie reserve banden bijn je? Goede reis verder Corry

• 04 September 2012 - 18:29

Geertje:

Van Cremona naar Modena: een EIND!!! Goed gedaan toch maar!!!
    Zijn jullie nog steeds in Modena, of is de ZON weer gaan schijnen?
    En willen jullie via Bologna de Apennijnen over??? Je ontkomt zeker niet aan die twee hele lange tunnels die ik denk te zien op bladzij 88 en 89 van Noord-Italie in mijn atlas, schaal 1 op 2000.000, dus tussen Bologna en Prato.
    Maar dan ligt Florence wel aan je voeten...jammer dat die Italianen geen fietstunneltjes maken, met een verlichting van eeuwig brandende waxinelichtjes; heel jammer en ook stom want die Italianen kunnen toch alle inkomsten gebruiken, want reken maar dat Italie overspoeld zou raken door legio fietsers uit alle delen v d wereld...wie wil nou niet een romantische fietstunnel die uren duurt...ik zou het wel weten als ik Italiaan was;
    heel veel behoorlijke ZON gewenst, heb je m'n mail al met nieuws over jullie Blixem en mijn thuisfront?xxx

• 06 September 2012 - 17:28

Sanne:

Ha lieve Sarah en Nico,
    Wauw, wat een superreis en superverhalen zeg!
    Ik hoop dat de regen jullie heel snel met rust laat zodat jullie een beetje opgedroogd verder kunnen.
    Heel veel succes en geniet er nog even van!
    x sanne